zaterdag 13 september 2014

Koken uit het boekje...

Vandaag heb ik weer eens uit een kookboek gekookt! Vriendin M. vertelde onlangs dolenthousiast over een heerlijk recept van Jamie met vis erin. In het recept gaat ook mosterdpoeder van Colman, heerlijk! Het blikje ernaast staat er voor de fun ;-)
Nu zijn we hier dol op vis en op mosterd en...

...staat het boek van Jamie - waar het recept in staat - sinds vorig jaar hier op de plank, dankzij Marktplaats. Het boek is in 2000 uitgekomen en op de cover staat een 'broekie' Jamie!

Het recept heet: 'Te gekke vistaart'... Grappige naam, want het is geen taart, het is vis met groente onder een heerlijk romige aardappelpuree!
Begin met het maken van lekkere luchtige aardappelpuree. Kook eventueel ook een paar eieren met de aardappelen mee, die kun je later in het recept gebruiken. Nooit aardappelen mixen voor puree en nooit koude melk gebruiken, dan krijg je cementpuree!

Eerst een paar uien snipperen en met wat knoflook zachtjes fruiten in een diepe pan...

In blokjes gesneden wortel erbij doen en bladspinazie. In de tuin staat nog volop Nieuw-Zeelandse spinazie, dus die gebruik ik... Bak alles vijf minuten aan op een redelijk vuur. Dan room toevoegen, mosterdpoeder en sap van een citroen.

Ik heb doperwtjes uit de diepvries erbij gedaan. Ook heb ik een flink stuk kaas geraspt, twee flinke handen vol, volgens Jamie. Het vuur mag uit en dan kan de kaas erdoor geroerd worden. Nog een flinke hand groene kruiden erdoor scheppen zoals: bladpeterselie en bieslook. In totaal heb ik zo'n 750 gram groente gebruikt en 3 dl room en 2 theelepels mosterdpoeder. Deze poeder is wel pittig, dus wees voorzichtig ermee!

Nu gaan we bouwen: onderin de ovenschaal legde ik 500 gram in repen gesneden vis (kabeljauw, heilbot, koolvis of andere vis), bestrooide het daarna met peper en zout. Eventueel kunnen nu de hardgekookte, gepelde en in stukjes gesneden ei bij de vis gelegd worden, ik liet dat achterwege...

Daar bovenop komt het groente-kaas-room mengsel...

Tenslotte de aardappelpuree bestrooid met nootmuskaat en hier en daar een klein scheutje olijfolie...

In het midden van een voorverwarmde oven schuiven en ongeveer 25 minuten bakken op 230 graden.

Et voila!

Onder de aardappelpuree is de heerlijke romige vis-groentevulling goed gaar geworden en hebben de smaken zich goed gemengd.

En hier zie je de 'te gekke vistaart'  op het bord. We zijn het helemaal met M. eens, het is een zalig recept dat je heel snel weer wilt maken. De zachte romige mosterdsmaak met kaas en vis combineert geweldig met de puree en de groente!
Wat ik anders heb gedaan dan Jamie: ik heb de eieren weggelaten, de doperwten die hij in het boek adviseert erbij te eten, heb ik al bij de groente in de ovenschotel gestopt.Hij adviseert er verder baked beans en tomatenketchup bij te eten, maar dat hebben we niet gedaan. Het is heerlijk zo!

Hoewel het boek al bijna vijftien jaar geleden verscheen, zijn de recepten absoluut niet gedateerd: heerlijke geroosterde groenten, zoals venkel met kruiden, knoflook en vermouth.

Knapperige salades met verrassende ingrediënten zoals witlof met granaatappel!
Kortom: een boek vol lekkers...

7 opmerkingen:

Anny zei

Dat ziet er heerlijk uit! Ik krijg er trek van op de late avond. Het boek komt me bekend voor. Ik denk dat het gerecht hier eerdaags wel op tafel verschijnt.

Martine zei

Ziet er lekker en gezond uit. Hierna heb die Roter tabletten zeker niet nodig.

kaneeltje zei

Heb je het roterblikje al nodig gehad ?

ireneinhetatelier zei

Ook op de vroege ochtend ziet het er heerlijk uit. Ik weet nog zijn eerste serie op de Engelse tv! Ik ga nu eerst opzoeken wat roter is...

nelleke markesteijn zei

Dat ziet er heerlijk uit! Wij houden erg van vis en een room-mosterdsaus erbij is ook erg lekker, dus dit recept ga ik zeker proberen!

Truus zei

Mijn maag begon te knorren tijdens het lezen van het recept!
Alleen ga ik het met een kleine aanpassing maken--geen ui maar uiensnippers uit een potje(dat verdraag ik beter) en de spinazie vervang ik door zevenblad.
Bedankt voor dit recept!
goede zondag
groetjes,Truus uit Drenthe

Villa Zeezicht zei

Wat leuk Mienke, ook hier staat dit boek van Jamie in de kast en ik kook er regelmatig recepten uit. Dit had ik nog nooit uitgeprobeerd, maar dat ga ik zeker binnenkort doen!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...