zondag 14 september 2014

Dahlia's...



Het is allang weer dahliatijd en voordat al het moois er helemaal af is wil ik een rondje door de tuin maken.
Deze dahlia's vind ik het mooist door de vuurrode kleur wordt je blik gevangen...



Iets verderop staan deze donkerrode. De intense kleur en de gekke pomponvorm intrigeren me wel. Kijk eens hoe kunstig de blaadjes opgevouwen zitten? De dahlia's hebben veel te lijden gehad van het slechte weer en vreterij...

Nog twee gekke ronde dahlia-tjes. Zie je ook de spiraalvorm? Bijzonder!


Naast de hof staan zachtgele grote dahlia's die doorkleuren naar licht oranje...

Voor het huis twee spierwitte chrysant-achtige dahlia's...


En tenslotte onze lellebellen 'Patty'... Ooit kreeg ik van vriendin Marga dahliaknollen met de naam Patty. Geen idee meer welke kleur, maar vond het zo grappig dat de knalroze dahlia's bij ons altijd Patty heten ;-)
Wie had gedacht dat ik nog eens dahlia's in eigen tuin zou hebben, toen ik meer dan dertig jaar geleden vol afschuw langs de dahliavereniging in Zwolle fietste op weg naar de opleiding. Wat een burgertruttenbloemen! Deze vereniging 'Rondom de Peperbus' (klik) bestaat nog steeds. En moet je kijken wat een variëteiten! Eigenlijk wel vergelijkbaar met lapjes verzamelen: dahliasoorten verzamelen ;-) Misschien wil ik volgend jaar wel meer soorten...







8 opmerkingen:

bep zei

Oh heerlijk die dahlia's , ik kan er niet genoeg van hebben, hier bloeien ze ook zo mooi en ook hier komt er volgend jaar een stukje meer dahlia's, zo leuk al die vlindertjes en bijtjes erbij, groetjes Bep

Villa Zeezicht zei

Grappig hè, dat je smaak zo kan veranderen ;) Vroeger vond ik fuchsia's leuk, nu kan ik ze niet meer zien, haha! Jouw verzameling dahlia's vind ik prachtig, helaas doen ze het hier niet zo goed op de vette klei. Geniet ik gewoon lekker met jou mee :) Fijne zondag!!

Noor zei

Het zijn inderdaad prachtige bloemen. De bloemen worden ook als verfstof gebruikt. Wel een beetje zonde om ze nu allemaal te koppen.
Fijne dag, Noor

Linda zei

Ik vond vroeger dahlia's ook bloemen voor bejaarden maar tegenwoordig geniet ik van al die mooie varianten en bij jouw in de tuin staan echt prachtige exemplaren, fijne zondag!!

Truus zei

Dahlia's doen me denken aan mijn jeugd.Er was vlakbij ons huis een kwekerij van dahlia's en in deze tijd piepten de bloemen dan boven de heg uit die er omheen stond.
Mooi de dahlia met spiraal.
Heb hier maar 2 dahlia's staan-aangevreten door de slakken.
gezellige zondag
groetjes,Truus uit Drenthe

kaneeltje zei

Vindt ze schitterend alleen vergat vaak de knollen vaak uit de tuin te halen.....maar het gaat steeds meer kriebelen ! Dus wie weet probeer ik het volgend jaar weer, geniet nu bij mijn ouders mee in de tuin !

Anny zei

Schitterend! Wij thuis noemen het altijd "oorwurm"bloemen omdat er altijd beestjes in zitten en zaten en vroeger teelde opa op de tuin naast commerciële gewassen ook groenten en bloemen " voor eigen eet" ! Ja, ja, hoewel we de bloemen natuurlijk in een vaas zetten. Maar dat oubollige imago hebben ze inderdaad lang gehad?

Ineke zei

Vond ze eerst ook erg truttig, maar ik vind ze nu prachtig!

Liefs, Ineke

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...