vrijdag 1 augustus 2014

Mien toentje...

Gisteren in de kruidentuin, vandaag in de groentetuin...
Gisteren hoorde ik het liedje 'Mien toentje' (klik) van Ede Staal (klik), zo mooi dat Gronings. En zo waar wat hij zingt, de ene keer gaat het goed en de andere keer wil het helemaal niet of wordt er van alles opgegeten door ongenode gasten...
De bieten doen het goed, we hebben rode bieten, maar ook gele. Daarvan maakte ik een heerlijke ovenschotel!

Heel simpel: aardappelen schillen en in blokjes of plakjes snijden, gele bietjes schillen en in plakjes of blokjes snijden. Alles omscheppen met een flinke scheut olijfolie, fijngesneden knoflook en groene kruiden (lavas, peterselie, bieslook). Daarna afdekken met folie en op 160 graden in de oven gaar laten worden, af en toe omscheppen. Peper en zout naar smaak toevoegen. Neem hier rustig de tijd voor, in ieder geval een dik uur!

Et voila!

Erbij verschillende soorten tomaten met een fijngesnipperd uitje en fijngesneden groene kruiden en zwarte peper uit de molen. Tenslotte een scheutje olijfolie en kneepje vers citroensap... hmmmm!

En zo zaten we aan een eenvoudige doch voedzame maaltijd. Er kan natuurlijk iets van vlees of vis bij gegeten worden of kaas of noten, maar we wilden dit keer een maaltijd uit de tuin!
Benieuwd naar wat Ede Staal nu precies zingt? Hier (klik) kun je het allemaal nalezen...
Prachtige taal dat Gronings...

8 opmerkingen:

Guusje, zei

Dat ziet er heerlijk uit. Bedankt voor het recept ik ga het volgende week eens proberen.

Truus zei

Heerlijk,dat was genieten van Ede Staal-even terug in mien Grunn'n.
Straks de cd opzetten....
Dat is een heerlijke doch voedzame maaltijd-bedankt!
goed weekend
groetjes,Truus uit Drenthe

ria vogelzang zei

Gronings.... het taaltje van mijn moeder; mijn ooms en tantes en mijn opa en oma..... zulke mooie herinneringen aan...
Eet smakelijk; en dank voor het mooie stukje tekst!
Lieve groet.

Janneke zei

Wat een heerlijk grappig liedje was dat. Ik moest er wel 2 x goed naar luisteren om al het Gronings te verstaan, maar zo gaat het wel altijd met de moestuin. Dan doet dit het niet goed en dan dat weer niet en praat me niet van de vreterij.
Je ovenschotel ziet er lekker en gemakkelijk uit (is ook wat waard), maar wij hebben geen gele bieten in de tuin alleen maar rode kroten, maar daar zal het ook wel mee lukken.

kaneeltje zei

Leuk zeg die gele bieten, smaken ze nou ook anders ? Klinkt lekker je recept. Als mijn 2e serie bieten groot genoeg is dan wil ik het eens op die manier doen.
Had nu even geen zin om het liedje te luisteren......

Marjolein Ztm zei

Wat een leuke liedjes heeft hij gemaakt. Ik als westerling kan ze waarderen. En het Gronings is niet zo'n probleem, want ik ben met een Groninger/Drent getrouwd. En al heel wat opgestoken.

Groetjes Marjolein uit Zoetermeer

marcella zei

ze zien er heerlijk uit, de groenten uit jouw 'toentje'

marijna zei

Mmmmm, dat ziet er heerlijk uit. Hoe eenvoudig lekker kan zijn.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...