donderdag 13 februari 2014

Het Engelse Werk...

Ga je mee wandelen in Het Engelse Werk, een prachtig park vlakbij Zwolle? Het ligt aan de uiterwaarden van de IJssel, vanwaar je een prachtig zicht hebt op de nieuwe spoorbrug, die hoog boven het landschap zweeft...

In het park voel je - ondanks de kou - het naderende voorjaar. Niet alleen het mooie licht, maar ook de kwinkelerende vogels, waaronder spechten die te horen én te zien zijn, beloven dat het voorjaar er aan komt...

Tussen de bomen staat het enorme wiel, waarvan ik de functie niet weet. Even was ik weer terug in de tijd...
Begin jaren tachtig deed ik mijn opleiding in Zwolle en woonde er op kamers. Bij mooi weer fietsten we over de fietsspoorbrug via Schelle en de dijk naar Het Engelse Werk. Liggend in het gras, in de buurt van het grote wiel, zijn er heel wat boeken gelezen en tentamens voorbereid...

We lopen verder over een bruggetje. De eendjes komen hoopvol op ons afgezwommen en snateren om brood, ondertussen het water in beweging zettend...

Dat levert prachtige weerspiegelingen in het water op...

De bomen in Het Engelse Werk (klik) staan stevig verankerd, het park dateert uit 1830. Wie weet hoe oud deze boom is... Het park is in Engelse stijl aangelegd, dat verklaart de naam. Het aangrenzende Spoolderbos werd aangelegd in de periode dat ik in Zwolle woonde en was toen nog niet toegankelijk...

Vlakbij het water ligt deze helemaal gave, maar dode gans. Het verenpak stoot het water goed af...

Een gans heeft dus wel tanden!

De sneeuwklokjes beginnen voorzichtig te bloeien. Binnenkort is het een zee van wit tussen de bomen...
We gaan naar de stad, daarover later meer!

8 opmerkingen:

Anoniem zei

Och arme gans...
Mooi je foto's daar-je kunt de sfeer 'voelen'...
Nooit geweten dat daar een engels park is aangelegd,terwijl ik toch vaak genoeg in Zwolle geweest ben/kom.
En nu,wat deed je in Zwolle??? Ben niet nieuwsgierig hoor--wil het alleen maar weten...(lol)
gezellige dag
groetjes,Truus uit Drenthe

Lida zei

Wat een heerlijke plek, was er vandaag nog (Zwolle dus) en genoot weer van die mooie stad aan de IJssel.
Groetjes
Lida

Elizabetta zei

Heel toevallig ook met moeders in Zwolle vandaag.....erg de moeite waard, was weer leuk en moeders keek zich de ogen uit, haha

Groet
Elly

Willy zei

Volgens mij is iedereen deze dagen in Zwolle. Voor die arme gans helaas niet zo'n leuk einde.

Anoniem zei

Mooi. ik ken het enkel vanuit de trein. PW

Anoniem zei

wat mooi. Ik ken het alleen vanuitk de trein

Anoniem zei

Wat laat je ons weer meegenieten van heel veel moois. Nooit van gehoord, terwijl het toch maar ruim een uur bij ons vandaan is. Wat een enorm gebied(zag ik op Wikipedia)."Iets" om eens naar toe te gaan. Hoe gaat het met de bril? groetjes, Mia uit Ter Apel.

marijna zei

Mooie foto's. en ook nog herinneringen vanjou aan je opleiding!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...