zondag 12 augustus 2012

Beelden in Gees...

Afgelopen woensdag kwam Willy (klik) op bezoek met haar man en samen gingen we op de fiets naar beeldentuin 'Beelden in Gees' (klik), sinds 1 januari niet meer in handen van Arjaan en Hieke de Hullu. Zij hebben in 21 jaar een paradijs gemaakt van 7 ha landbouwgrond en er prachtige tuinen aangelegd die samen een harmonieus geheel vormen. In de zomermaanden is de tuin open voor bezoekers en exposeren er kunstenaars uit binnen- en buitenland met divers werk.
Het is er heerlijk toeven: de tuin is ruim en straalt rust uit, waardoor je je even een ander mens voelt als je er rondloopt.
Gelukkig gaat de nieuwe eigenaar verder met het werk van de Hullu's...
In de geraniumtuin staat werk tentoongesteld van Lode Tibos (klik), robuust, veelal symmetrisch en met een verbinding van een andere vorm of materiaal.

Het frisse groene blad van de geraniums...

Bronzen vaas van Loek Hambeukers (klik)...

In de hof sjokten deze koeien van Marina van der Kooi (klik) naar de wei of naar de stal om gemolken te worden. De flanken van de koeien en de gebogen nekken vind ik erg mooi!

Deze rondedans van vliegende koeien is leuk hè, ze lijken los in de lucht te zweven...

Dezelfde kunstenares maakt ook heel ander werk, zoals dit gezicht. Het beeld is hol en opgebouwd uit laagjes. Vooral van afstand, door de lichtval leuk om naar te kijken...

We lopen langs de grote vijver vanwaar je een prachtig uitzicht hebt over de es. In de verte ligt het dorp Gees. Deze mensfiguren zijn van Joachim Röderer (klik)...

Ook op het grote veld bij de vijver staat dit kunstwerk 'Atlantis' van Sebastiaan Coppens (klik) die veel met glas werkt...

De tuin is heel ruim opgezet, soms denk je dat je er alleen rondloopt... Overal staan bankjes...

...en schuilhutten voor als er een bui naar beneden komt. En dat gebeurde woendag verschillende keren!

De dierfiguren van Jeanette Jansen (klik) vind ik prachtig. Ze lijken uit het niets te ontstaan door de fragiele basis en daardoor ogen ze niet zo massief...

Hoe vind je deze robuuste hertekop? Door de 'rafelige' nek krijgt ie iets kwetsbaars...

Groen en groen! Alle thematuinen, zoals deze siergrassentuin, zijn cirkelvormig en omrand door hagen. De beplanting is in grote vlakken en op elkaar afgestemd qua kleur. Daarbij is alles perfect onderhouden, echt heerlijk om naar te kijken en doorheen te wandelen!

Bij één van de vijvers domineert het groen in combinatie met het roze van de waterlelies en de bloemen in de boom achter de vijver. We vroegen ons af hoe de buxusbollen die half boven het water staan zo mooi gesnoeid kunnen worden...

Dit is een detail van de boom achter de vijver. De bloemetjes geuren heerlijk... Hoewel de namen van alle bomen en struiken vermeld staan, heb ik de naam toch vergeten. Nu moet ik toch nog een keer terug naar de beeldentuin, vervelend hè ;-)

Deze vrouwfiguur van Mette Bus (klik) maakte me blij! Zo trots en fier en die prachtige ronde vormen...

Vrouwen vormen het thema in haar werk. Niet alleen voor de naam van de boom, maar ook voor deze vrouwen en een aantal andere beelden ga ik nog een keer terug!
Het was een heerlijke middag samen in de beeldentuin...

19 opmerkingen:

Annelies zei

Wat zullen jullie genoten hebben !

Gerda zei

Prachtig!! En het werk van mette Bus vind ik heel erg mooi. Doet me aan die prehistorische beeldjes denken van een moedergodin, of moeder aarde. Mmm, dit klinkt iets te antroposofisch, maar ik denk dat je wel weet wat ik bedoel. Fijne zondag nog, met dit prachtige weer!!

Anoniem zei

Mooie tuin en een heerlijk dagje.
Van de beelden ben ik het meest geraakt door de dansende koeien.

Madcap zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
Madcap zei

Toevallig zijn wij er donderdag geweest. Net alsof een UFO in het drentse landschap is afgedaald. Langs Memory Lane rond Gees (ben daar opgegroeid)voordat we naar Zweden vertrekken. De nieuwe eigenaar moet nog wel wennen, het is geen Leiden tenslotte. Een hele klus, zeker nadat zijn vrouw plotseling is overleden.

Balsemien zei

@Madcap, ik hoorde het verhaal in de beeldentuin van twee dames die ons voorbij liepen in het park. Ik begreep het niet en heb het nagezocht op internet. Afschuwelijk! Toen we voorbij het woonhuis liepen vond ik het zo triest. Je begint samen aan iets heel nieuws en dan moet je plotseling alleen verder! Goede reis naar Zweden. Heb je zelf een blog?

Madcap zei

Javisst: www.neestaoorkanske.blogspot.com

Jeanny zei

Wonderschone beelden in een wonderschone tuin, mooi op de foto gezet.
Lieve groet.

AnitaS zei

Wat komen die beelden goed uit in deze mooie tuin.

Janneke zei

Heel mooie beelden, vooral de dansende koeien en de hertenkop, in Gees. De tuin is ook prachtig aangelegd, ben er vorig jaar met onze tuinclub geweest, dus nog bij de vorige eigenaars. Heb er ook veel foto's gemaakt van weer andere beelden, maar wellicht staan er nu ook weer andere beelden tentoongesteld.

Willy zei

Mooi verslag van een leuke middag in een prachtige beeldentuin. Goed dat we ons niet tegen hebben laten houden door de regen.

Kiekplaotiesenzo zei

Ja.... zeker de moeite waard om te bezoeken, ik woon er ook dichtbij en altijd staan er auto's dus goed bezocht!

josé zei

Wat gezellig om dit met Willy en haar man samen te doen.

Jullie komen niet uit gepraat,in zo'n mooie tuin.

Met ook nog eens mooie beelden heerlijk genieten.


Lieve groetjes José

Anoniem zei

wij waren te vroeg dit jaar om de beelden te zien....
met vrienden en wat wijn hebben we genoten van jullie worst ,echt heerlijk ,lekker kruidig ook! dankjewel nog hoor!! en je zeepjes stonden beneden op t toilet te geuren ,maar gaan nu toch in mijn lingeriela ;))))
groetjes hilly

Noor zei

wat een prachtige vrouwenbeelden, kan me voorstellen dat je daar nog eens naar terug wil.
Ik ken Gees van een lieflijke, romantische kleine camping de Lindenhof genaamd...ook echt een pareltje!

Anny zei

Een een heel kein beetje vakantie terwijl de was draarit en de droger droogt... Mooie foto's!

Janny zei

Wat een prachtige beeldentuin is dit. Ik sla de gegevens op, zodat ik bij geklegenheid ook eens een kijkje kan gaan nemen.
Gezellig dat jullie de tuin met Willy en haar man hebben bezocht. Dat maakt zo'n middagje extra feestelijk, ondanks het weer!
Janny

Monica zei

Geweldig leuk dat jij mij via jouw foto's even mee hebt genomen door zo'n schitterende tuin

Josien zei

Zoals Gerda moet ik bij Mette Bus haar beelden aan een oergodin denken.

Mooie tuin, zo op afstand!
Enne, na afloop van dat speciale heerlijke ijs genoten?

Onvergetelijk Gees ...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...