vrijdag 4 november 2011

Nog een dagje Parijs...

Wat is een bezoek aan Parijs, zonder een bezoek aan de Eiffeltoren? Dus gaan we opnieuw met de trein naar Parijs en zijn al op tijd bij het boegbeeld van de lichtstad...

Het is wel een imposant bouwwerk, zeker als je er bijna midden onder staat...

Na een kwartier in de rij - dat valt reuze mee - mogen we al in de lift tot het tweede platform. Ogen af en toe een beetje dicht, gewoon blijven ademhalen en dan zijn we er al... Oeps toch wel hoog al...

Het uitzicht is al redelijk spectaculair. In de verte zie je de Tour Montparnasse (klik) een van de hoogste gebouwen van Parijs na de Eiffeltoren. In 1980 zoefde ik daar met de lift naar boven en genoot van het uitzicht... Maar hier kan het veel hoger - naar de top! - durf ik dat?

Joehoe! Vanaf de top van de Eiffeltoren kijken we uit over de stad met de Arc de Triomphe (klik)...

...het Louvre met de piramide en daarachter het Centre Pompidou met de gekleurde buizen en de roltrappen aan de buitenkant van het gebouw...

...La Defense, het wolkenkrabberpark met kantoren...

Genoeg! we zijn weer beneden en nu durf ik zelfs naar boven te kijken ;-)) Ik val niet eens achterover...

Vlaknaast de Eiffeltoren dit huis met een tuintje...

Prachtige verticale beplanting!

Onze wegen scheiden zich. DH en DS gaan per Metro verder en ik breng een bezoek aan het Musee de L'Orangerie (klik) waar de panelen met waterlelies van Monet te bewonderen zijn. Ik heb het fototoestel niet bij me en eigenlijk is dat wel goed, want nu hoef ik alleen maar te genieten... En dat doe ik in alle rust want echt druk is het gelukkig niet.
Ik schreef op mijn oude blog verschillende logjes over Monet en zal deze proberen te herplaatsen op dit blog, het is zo mooi wat die man gemaakt heeft...
Na ruim een uur ga ik - ook per Metro - naar een heel ander deel van Parijs, wat is dat toch een schitterend en efficiënt vervoerssysteem...

Ik ga naar Inès Patchwork (klik) waar ik behalve de strijkbare spelden deze mooie Japanse stoffen koop. Deze ga ik gebruiken voor een opdracht die ik heb gekregen, maar daarover later meer... De winkel is mooi en het stoffenaanbod ruim!

Ik ben heel blij als we elkaar weer ontmoeten in Tea by Thé (klik), een hippe theetent temidden van de historische omgeving van het Louvre.
We sluiten ons bezoek aan Parijs af met een laatste winkelronde aan de Boulevard de Haussmann...
Op de terugweg halen we op het nippertje de goede trein op het Gare du Nord en vallen vervolgens bijna in slaap...

17 opmerkingen:

Nelly zei

Je hebt een pm! Je bent erg goed in het nieuwsgierig maken van mensen! Nu blijft straks de slaap weg omdat die open vraag er nog staat: wat gaat er gebeuren met die mooie Japanse stoffen?

Martine zei

Prachtige foto's van het stalen gevaarte en mooie stofjes heb je gekocht. Benieuwd wat dat gaat worden.

kaneeltje zei

Ik ben 1x in Parijs geweest (met 2 kleine kinderen) en nu wil ik meer....als ik genoeg gespaard heb dan ga ik met manlief,alleen spaar ik niet zo snel meer......Wat een mooie foto's en wat gaan die schitterende stofjes vormen ....

Noor zei

wat een mooie impressie van een dagje Parijs. Het is een mooie stad om doorheen te slenteren, maar gericht verschillende plekken bezoeken geeft meer rust denk ik.
Mooie stofjes!

Gerda zei

oh wat fijn om al die foto's te zien....maar dat je zo hoog die eiffeltoren op durft...doodeng lijkt me dat..maar wat een uitzicht!!..;0)
Fijne dag

GRANNY'S HOUSE zei

Prachtig en wat is Parijs verandert, het is voor ons alweer 45 jaar geleden dat wij daar waren, maar door jou zijn we weer even teruggeweest.

Groetjes
Ines

inge zei

een dag vol belevenissen! en wat een leuke stofjes heb je gekocht

AnitaS zei

Prachtige foto's. Mijn DH krijg ik nooit mee naar boven. Mooie stofjes. Ik ben benieuwd wat je daar van gaat maken.

Annelies zei

Grappig, ik ben vaak in Parijs geweest, maar nog nooit op de Eiffeltoren.
Goed weekend.

Balsemien zei

@Kaneeltje, ik kan geen reactie bij jou op je blog plaatsen. Kun je misschien de optie 'naam' toevoegen?

Guusje, zei

Wat een geweldig dagje uit hebben jullie gehad. Wat heerlijk dat je er in een zucht bent. Knap hoor dat je zo hoog de eifeltoren in durft.

Anny zei

Wat heerlijk om zo uit te kunnen kijken over Parijs... ik zou niet durven hoor. Ik ben ooit op de Martinitoren geweest brr... nooit meer. Kijk zo kom ik nog eens ergens! Mooie stof! Gezellig weekend.

Miranda zei

He daar liep ik vorige week ook! Wat is het toch een wereldstad...en dat muurtje heb ook ik gefotografeerd, was het niet bij het Afrikaans museum ...enne Compiegne, daar stonden we 20 jaar geleden op de camping! Leerden daar de echte escargo's eten bij een restaurantje in Art Noveaustijl bij het water...Bedankt voor de mooie foto's

Willy zei

Ik heb genoten van je Parijs verslag en zou er nu ook best eens naartoe willen. Prachtige stoffen, ik ben benieuwd!
Tjorven heeft een tante, http://detantevantjorven.blogspot.com/

Fijne zondag, groetjes

Anoniem zei

Heerlijk verslag van Parijs! Toevallig, want dochterlief en ik zijn er deze zomer ook geweest samen, een logje hierover is in de maak. Zo te zien hebben jullie het ook heel erg leuk gehad!

klarakapucine zei

another glorious day!

Annelein zei

Nou ja, Mienke! Zo maar twee keer achter elkaar naar Parijs.

Fijn dat je ons laat mee genieten. Misschien moeten wij dat ook maar eens gaan doen. En dan natuurlijk in de trein een heerlijk handwerkje mee...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...