zondag 6 februari 2011

Kaartjes kijken...

Deze week in het kaartenrekje afbeeldingen van Reinhart Dozy (klik) (1880 - 1947). Hij werd geboren in Nijmegen en verhuisde door het werk van zijn vader - die militair was - naar Drenthe. Later studeerde en werkte hij in Antwerpen en Parijs.
Dozy schilderde en illustreerde. Het leven in Drenthe en in het bijzonder in en rond Elp (klik) is een van de onderwerpen die je steeds terugziet in zijn werk. In Elp liet hij een huis bouwen, het 'Heidehuus'.
Ik zal een paar kaarten uit het rekje halen en laten zien! 

'Te laat' is de titel van dit olieverfschilderij uit 1913 van een vrouwfiguur die bij de ingang van de kerk in Westerbork voor de dichte deur komt. Deze deur bevindt zich aan de zijkant van de kerk en wordt tegenwoordig niet meer gebruikt bij de diensten. 

'Kerkgang Westerbork' een schilderij uit 1916 geeft weer dat mannen en vrouwen waarschijnlijk niet bij elkaar zaten in de kerk. Mooi is de klederdracht die je hier tegenwoordig alleen nog in musea en op folkloristische markten tegenkomt.
Beide schilderijen hangen in de Nederlands Hervormde Kerk in Westerbork.

Hier zie je het schilderij 'Kraamkamer' uit 1917 met in de bedstede de pas bevallen moeder. Er zijn alleen vrouwen in de kraamkamer, mannen hadden er niet zoveel te zoeken...

Uit 1934 is de 'Bruiloftsstoet' met de bruiloftsgangers in klederdracht. De mannen achteraan hebben wellicht al een borreltje gehad, de meest linkerfiguur slaat zijn arm om zijn buurman en is vrolijk...
In deze periode illustreerde Dozy meer dan hij schilderde.

  'Sikken Annechien', uit 1946 geeft de geitenhoedster weer voor een bouwvallig huis...
Reinhart Dozy heeft in de oorlog gevangen gezeten in Vught, ook had hij in zijn 'Heidehuus' in Elp onderduikers. In 1947 overleed hij, de oorlog en de kampperiode hebben zijn gezondheid ernstig aangetast. Hij is begraven in Westerbork en later herbegraven op het ereveld in Loenen.


Het Oranjekanaal (klik) is door hem op veel manieren geschilderd. Deze versie is uit 1924 en een van de mooiste.
Reinhart Dozy's werk hangt in het Drents Museum, ook is veel werk van hem in eigendom van particulieren.
In de jaren '80 en '90 had ik met enige regelmaat contact met Victor Dozy, de zoon van Reinhart Dozy. Victor woonde destijds in het 'Heidehuus'. Van hem heb ik deze kaarten gekregen.

2 opmerkingen:

Margriet zei

Ik had al eerder een keer gereageerd op dit blogje. Ik kom inmiddels eens per 2 weken bij de familie Dozy in Assen.
Ze kennen jou denk ik niet meer ?
Groet Margriet

Margriet zei

Ik had al eerder een keer gereageerd op dit blogje. Ik kom inmiddels eens per 2 weken bij de familie Dozy in Assen.
Ze kennen jou denk ik niet meer ?
Groet Margriet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...