zaterdag 15 januari 2011

Lekker bezig...

Nee, dit is geen quiltwerk of Zaans stikwerk of een handwerktechniek.
Het is de bodem van een dienblad...
Soms kan je door op te ruimen ineens prachtige dingen vinden...Vlak voor kerst had ik een kerststukje gekocht dat los op een dienblad verkocht werd. Het kerststukje heb ik afgelopen week weggegooid en toen kwam deze prachtige roos op de bodem van het dienblad tevoorschijn!
En van dienbladen heb je nooit genoeg om per quilt al je spulletjes op te bewaren. Heel handig, je grijpt zo'n blad met alles erop en het is snel weer aan de kant gezet als je stopt...

Ik ben weer volop aan het patchen geslagen. De flying geese rand voor de GAQ, ofwel Guute's Antieke Quilt. Als ik zin en tijd heb zet ik een aantal witte driehoekjes aan het 'gansje', één rij is al aan het vliegen, de anderen volgen snel...

Er ligt een stapeltje boeken waar ik in lees. In drie tegelijk? Ja...
Da's een tic om in meerdere boeken tegelijk te lezen en deze lenen zich daarvoor.
Afgelopen najaar las ik een prachtig boek van Joke Hermsen (klik) over  Belle van Zuylen (klik). 'De liefde dus' is de titel van een boek met een stuk historie met een eigen aanvulling en interpretatie van Joke Hermsen.
In dit boek, 'Stil de tijd', gaat Joke Hermsen in op de manier waarop we in de tegenwoordige maatschappij met ons leven en met de tijd omgaan. Een boek dat je aan het denken zet over waar het werkelijk om gaat in het leven. Af en toe lees ik een stukje en laat dat op me inwerken!


Het boek van Dick Swaab (klik) over (eigen) aardigheden over de werking van ons brein is een verhelderend naslagwerk over allerlei onderwerpen. Vorig weekeinde verwonderde ik mij over een aantal dingen: Hoe kun je in een droom dingen dromen die je nooit gezien hebt, maar zo mooi zijn en in mooie kleuren? Ik vond het bijna jammer dat ik wakker werd ;-)
Of: Ik wilde sinaasappels uitpersen en toen ik daarmee wilde beginnen had ik de broodrooster op het aanrecht gezet in plaats van de pers. DH en DS lagen in een deuk!
Over hoe dit soort dingen in je brein tot stand komen kun je heerlijk lezen in 'Wij zijn ons brein'.

'De eeuwigheid verzameld' is de weerslag van het onderzoek dat Eva Rovers (klik) deed naar het leven van Hélène Kröller-Muller (klik).
Het prachtige museum in het Nationaal Park de Hoge Veluwe (klik) is naar het echtpaar Kröller-Müller vernoemd. Ik ben net in het boek begonnen en ik lees nu over de jeugd van Hélène die in Duitsland opgroeit.
De stijl van Eva Rovers is prettig, ze heeft helder en mooi taalgebruik, vergelijkbaar met de stijl van Annejet van der Zijl. De libel-boekenlegger kocht ik een aantal jaren geleden in de museumwinkel toen ik met een vriendin een bezoek bracht aan het Kröller-Müller museum en het park.

Geen opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...