donderdag 23 september 2010

Herfst...

De zomer is voorbij... 
Ik vond deze haiku (klik) van Shiko (1664 - 1731)

Vliegende vogels
  verschroeien haast hun veren
  aan de herfstblaren.

Wel toepasselijk bij deze vurige fluweelboom...

Gisteren kreeg ik van vrienden een prachtige pompoen en cantharellen (klik)! Verse cantharellen ruiken heerlijk naar abrikozen, ik geloofde het eerst niet, mjaar het is echt waar...
Ik maakte soep van een halve (grote!) ui, een teentje knoflook, een halve pompoen, 3 bouillonblokjes, 1,5 liter water en wat verse kruiden. 
Ui fruiten in olie, knoflook en pompoen geschild en in blokjes gesneden toevoegen, na ongeveer 10 minuten water en bouillonblokjes toevoegen. Na 20 minuten de staafmixer erdoor halen tot je een mooie gladde soep hebt.


De cantharellen goed wassen (zand) en uitzoeken. In kleine stukjes snijden. Daarna in een koekepan de paddestoelen in olie bakken, tot het vocht verdampt is. Voeg naar smaak peper en zout, kruiden en evt. room toe.

Schep de soep in een bord en schep een flinke lepel van de paddestoelen in de soep: eet smakelijk! Voor de consuminderaars onder ons: deze maaltijdsoep kostte incl. peterselie, ui en bouillon ongeveer 11 eurocent per persoon. En het was heeerlijk!!
Goed bezig hè?
Nou ja, ik heb een prachtig oud rekje voor in de keuken gekocht, dus tel dat bij de maaltijd op en ik ben weer een ouderwetse consumeerderaar ;-))
Een halfuurtje ben ik met de schuurmachine op het rekje aan het schuren geweest en nu is het weer echt oud en is de verflaag er grotendeels af...
Ik laat het binnenkort zien...
 

Geen opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...