zondag 26 september 2010

Druk dagje...

Mijn Blanche de Valck merklap is weer een stukje verder. Tussen de bedrijven door borduur ik er regelmatig aan...
Soms borduur ik ook achteruit, maar dat hoort erbij...
Voor de afwisseling ben ik aan de tweede alfabet-rij begonnen.

Het is een heel gepuzzel zonder een goed totaaloverzicht. Met de tabel met de tussenafstanden, het gekleurde plaatje van het geheel en de teltekening en een flinke dosis eigen inzicht, reken- en denkwerk wordt het wel wat!

Hier de verschillende ABC-tjes. je ziet ook de hulpdraad die de 'regelafstand' aangeeft...
Ik werk en kijk met plezier aan/naar deze lap!
Marcella (klik) en Hilly werken ook aan deze merklap en bij Marcella kun je regelmatig verslagen van beide lezen! 


Er is meer te doen vandaag!
Vriendin Marga geeft een hartverwarmend etentje met een goed doel... Ik mag een aandeel leveren in de vorm van twee hartige taarten.
Met heel veel prei in de tuin koos ik voor preitaart met brie... Ik werk meestal volgens de 'mik-methode' dat wil zeggen dat ik het zelf een beetje uitmik en varieer...
Gelukkig mislukt er zelden wat!
Men neme voor één taart:

500 gram prei schoongemaakt in ringetjes
knoflook
5-6 plakjes bladerdeeg
peper, zout, (groene) tuinkruiden
1 puntje brie van 250 - 300 gram
2 grote eieren
6 flinke eetlepels volle biologische kwark
beetje olie of boter
1 eetlepel paneermeel

Verwarm de oven voor op 200 graden. Bak de prei en knoflook in een koekepan in een beetje olie met wat peper en zout tot het vocht verdampt is en laat het afkoelen.


Bekleed intussen een quichevorm met de bladerdeegplakjes, snijd bij de rand het overtollige bladerdeeg weg en bestrooi de bodem met het paneermeel.
Snijd de brie door de helft en leg op de bodem de ene helft van de brie in dunne plakjes gesneden.
Vul daarna de vorm met de prei.
Breek de eieren in een kommetje en klop de kwark door de eieren, voeg eventueel kruiden toe.
Verdeel het ei-kwarkmengsel over de taart en snijd van de tweede helft van de brie mooie lange repen. Leg deze boven op de taart...


Schuif de taart in de voorverwarmde oven en bak deze ongeveer 40 minuten. Let op dat de bovenkant niet te bruin wordt, eventueel afdekken met aluminiumfolie. 
Controleer of de taart gaar is door er met een satéprikker in  te prikken, blijft de satéprikker droog en schoon, dan is de taart klaar!

Et voila! De taart is klaar...
De taarten staan af te koelen in de keuken. Ik ga me zo verkleden en dan... op naar het feest!



Geen opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...