vrijdag 19 juni 2009

Kersentijd...

Het is kersentijd! De kersenbomen in onze tuin en in de boomgaard hangen vol kersen in verschillende stadia van rijpheid. De vogels hebben de kersen ook ontdekt...
Dit jaar hebben we besloten de 'buit' eerlijk te verdelen: zij de helft, wij de helft!
Voor de vogels is het moeilijk zich aan deze afspraak te houden en daarom heeft DH een aantal maatregelen genomen...



DH heeft zijn roeping gemist, hij had uitvinder moeten worden. Van een oud fietswiel heeft hij een ratelaar gemaakt door er reepjes golfplaat in te bevestigen. Deze vangen wind, het wiel begint te draaien en zo ontstaat er een ratelend geluid. In de boom heeft DH een zinken emmer gehangen met keitjes erin. Aan deze emmer loopt een kabeltje naar het terras. Door aan deze kabel te trekken beweegt de emmer en 'dansen' de keitjes. Steen op zink: dat klettert wel... Tenslotte vliegt er een wel heel groot insect boven de boom!
Ik lag helemaal in een deuk toen ik eergisteren thuiskwam en DS me meteen mee naar buiten nam om alles te laten zien. Ik geloof dat DH meer plezier beleeft aan het bedenken en in elkaar knutselen van zijn vindingen dan dat het om de kersenopbrengst gaat.
Eergisteravond wandelde een van onze buurvrouwen over de weg die langs de boomgaard loopt. Ik zat op het terras en je raadt het al, meteen welde een ondeugend plan in mij op. Ik gaf een ferme ruk (uiteraard met mijn linkerarm!) aan het kabeltje en zag de buurvrouw verbaasd naar de kersenboom kijken, dus nog een flinke hijs...
Toen ze langs de heg liep heb ik maar even een praatje met haar gemaakt en hebben we samen erg gelachen!


Ook de rode bessen zijn rijp. Volle glanzende trossen hangen in de struiken. Dit weekeinde ga ik een flinke hoeveelheid plukken...
En natuurlijk wil Fiep ook zien wat er allemaal in de boomgaard gebeurt...

Geen opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...