dinsdag 16 juni 2009

Hondjes uit de oude doos...

Een tijdje geleden las ik bij Willy een reactie van  Marian'ne! En toen moest ik denken aan heel vroeger...
Mijn opa (van mijn vaders kant) had deze hondjes op een kastje staan. Toen hij meer dan 30 jaar geleden overleed kwamen de hondjes bij ons thuis.
En ook deze...

Mijn moeder was er niet zo weg van, had er zo gezegd een grondige hekel aan en zo verdwenen de hondjes uit het zicht... Later vertelde mijn moeder de betekenis van de beeldjes en dat ze waarschijnlijk ooit meegenomen zijn door een zeeman, maar wie of wat wist zij ook niet...
De symbolische betekenis van de beeldjes, dat de vrouw des huizes 'vrij' was, als de hondjes van elkaar af kijken, - 'naar buiten' dus - was waarschijnlijk niet bekend bij mijn opa. Die was gewoon gek op honden! Ik heb de hondjes maar met de blik 'naar binnen' gefotografeerd, zodat er geen misverstanden kunnen ontstaan, hihihi...

Ook dit vrolijke stel kwam ik tegen toen ik naar de hondjes zocht... Ik vind ze wel grappig!
Meer mensen die zoiets hebben of er meer van weten?

Geen opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...