dinsdag 19 mei 2009

Zweden: Leksand...

Op 5 mei ging ik op weg naar Leksand, een plaats in de buurt van Almo. Ik wilde neuzen in winkeltjes, de kerk bekijken en op mijn gemak wat rondkuieren.
Het weer was zeer wisselvallig: het ene moment scheen het zonnetje, het volgende moment viel de regen met bakken naar beneden...
Onderweg naar Leksand had ik zicht op het Siljanmeer met zijn uitlopers...


De kerk van Leksand had een prachtig blauw interieur, gemarmerde pilaren en koperen kroonluchters. Achterin deze kerk ook weer een speelhoekje voor kinderen...
Eigenlijk was de kerk gesloten, maar omdat iemand binnen aan het werk was mocht ik toch binnenkomen en uitgebreid rondkijken... De kerk dateerde uit de 13e eeuw.

De kerk stond aan de rand van het meer en vanaf het kerkhof had ik een prachtig zicht op de plaatsjes aan de overkant, waaronder Almo... Marcellus Emants (klik) beschreef in 1877 in zijn boek 'Op reis door Zweden' hoe boten met kerkgangers beneden aan de oever van het meer aanlegden en naar boven klommen voor kerkbezoek en een begrafenis.
Het was stil in en om de kerk, totdat het plotseling heel hard begon te regenen...

Naast de kerk stond een klokkenstoel, die in vroeger tijden ook dienst deed als brandmelder. Aan de zijkant hing een bord met daarop het aantal klokslagen dat een brand in een bepaald dorp in de omgeving aanduidde. Leksand is al van oudsher een plaats met een centrumfunctie...
In het oude centrum van Leksand bezocht ik naast de bibliotheek een prachtige winkel (klik) vol werk van kunstenaars, maar ook werden er mooie lampen, serviesgoed en 'design-hebbedingen' verkocht. Op de bovenverdieping was een kleine, maar schitterende tentoonstelling ingericht over de klederdracht van de streek. Willy gaat hier volgens mij nog uitgebreid over vertellen en heeft ook foto's gemaakt!
Verder kuierend kwam ik in het nieuwere deel van Leksand terecht, waar ik een winkel ontdekte van een dagcentrum. In de werkplaats van de winkel werkten mensen met een verstandelijke beperking en zij maakten de mooiste dingen!

Handgeschept papier in wel 60 tinten... Ik kon bijna niet kiezen!

Prachtig bedrukte linnen stof, waar in dit geval een opbergzak voor plastic tasssen van gemaakt is...
Ik had een leuk gesprek met de begeleidster, jammer dat haar Engels en mijn Zweeds niet zo goed waren! We hadden dan nog wat ervaringen uit kunnen wisselen.
Met een tas vol spulletjes - ik kocht er ook twee witte paardjes met een kaarsenstandaard op hun rug en opschrijfboeken - ging ik blij weer naar buiten.

Net buiten Leksand moest ik even stoppen om deze kleuren vast te leggen...

Geen opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...