dinsdag 27 januari 2009

Mijn leven in een bril of zeven...

Vanmiddag was ik boven aan het rommelen en ineens zag ik mijn oude brillen in een laatje liggen. Behalve mijn allereerste bril - een vliegeniersmodel met hoge neusbrug eind jaren zeventig - zijn alle brillen er nog.
Ik had ze al een aantal jaren niet meer in handen gehad en heb ze maar even voor de foto onder de kraan doorgehaald, poe wat een stofnesten! De ronde bril is van mijn studietijd op de HBO in Zwolle en daarna kwam de grote blauwe 'uilen' bril die ik gratis kreeg bij de tweede bril van boven. Ik weet nog goed dat ik me behoorlijk hip voelde met die grote bril, totdat iemand me Lous Haasdijk noemde, en die is toch zeker 20 jaar ouder dan ik ben, weg hip gevoel... Daarna werden mijn brillen kleiner en onopvallender. En ik ben daar wel blij mee! Mijn huidige bril is een glasbril, zonder montuur met antracietgrijze pootjes en neusbrug, helemaal rechts in het bakje.
Toen DS deze brillen zag was het commentaar natuurlijk niet van de lucht, dat snap je... Ik mocht me absoluut niet met een oude bril buitenshuis vertonen, haha! Doet me denken aan de reclame voor brillen in de zeventiger jaren. Onder het motto "Geen gezicht 19.." zag je drie keer hetzelfde gezicht met twee keer 'belegen' brillen en natuurlijk was de laatste foto genomen met een hip modelletje op...
Als ik zo naar mijn brillen kijk zie ik mezelf weer in verschillende periodes in mijn leven. En steeds een andere bril...

En hier is de bril - wat er van over is - van mijn grootmoeder, samen met het etui waar het in zat. Het etui is van hard plastic en helemaal verkleurd, de oorspronkelijke kleur was veel lichter. Ik denk niet dat zij in haar leven zeven brillen versleten heeft...
Hebben jullie je oude bril(len) bewaard?

1 opmerking:

Anoniem zei

Leuk blog heb je zeg! Ik stuitte er via Google op, dus dat is een goed teken voor jou.

Ik heb een vraag die je misschien niet verwacht, maar ik zag de foto van je grootmoeders bril en ik ken iemand die antieke brillen spaart. Mijn vader heeft al een mooie verzameling, maar toch MOET ik vragen of je die bril eventueel zou willen verkopen? Hij zal hem mooi in de gang etaleren.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...