woensdag 28 januari 2009

Een blik openen IV...

Vandaag laat ik de haakwerkjes uit het blik van mijn grootmoeder zien. Het zijn veelal randjes en oefenstukjes (denk ik) met allerlei haaksteken: lossen, vasten, stokjes. Deze steken door elkaar en met allerlei rondingen en draaiingen toegepast geeft een heel gevarieerd beeld. De blauwe ondergrond is een place-mat, zo heb je een idee van de grootte van de haakwerkjes.

Dit lijken net medailles, maar dat zijn het natuurlijk niet...  Meer waarschijnlijk is, dat het rozetten en verbindingsstukjes zijn om een sprei of zo te haken? Ik weet het niet...

Ontzettende fijne steekjes zijn het!

Het blikje is nu echt leeg, wat een schatten zaten erin...

Op de bodem van het blik zit een stukje krant gevouwen. Als ik het uitvouw blijkt het "De Vredebode" te zijn. Om precies te zijn de uitgave van vrijdag 4 augustus 1905. Het is een 'Volksblad tot bevordering van het Bijbelsch Christendom'. Een jaarabonnement kostte in die tijd f 3,-. Voor minvermogenden bedroeg het abonnementsgeld f 1,50 per jaar. Ongelofelijk...

Geen opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...