zondag 18 januari 2009

Een blik openen II...

GLDV was mijn grootmoeder Gerlantje Lammijna de Vries. Ze is geboren in Achlum (Friesland) op 13 november 1883. Ze overleed in Leeuwarden op 20 augustus 1940, toen mijn moeder 15 jaar was. Naar deze grootmoeder ben ik genoemd. Lammijna is mijn eerste naam.
Bij haar, in het logje van 10 januari 2008 kun je lezen over een merklapje dat mijn grootmoeder op 7-jarige leeftijd borduurde. Dit merklapje zat ook in het blikje. Ik heb pas onlangs het blikje weer opengemaakt en was toen erg onder de indruk van wat er verder in zat...

Dit lapje is ongeveer 70 cm lang en 15 cm breed en is een oefenlapje met allerlei zoompjes, steekjes en randjes. Het  lapje is katoen. De letters GLDV en ook het puntje dat daar achter staat is opengewerkt. Elke letter is ongeveer een vierkante cm. Je kunt dus wel nagaan wat een priegelwerkje dat was! Ik heb niet kunnen achterhalen wanneer dit lapje gemaakt is, maar ik ga ervan uit dat het voor haar trouwen moet zijn geweest. Ze trouwde in het begin van de 20e eeuw. Klik op de foto's als je een grotere afbeelding wilt bekijken.

Heel veel verschillende randjes...

Het tweede lapje dat ik wil laten zien heeft vrijwel dezelfde afmeting als het eerste en is van linnen. De oefensteekjes zijn gemaakt met rood, waardoor de steekjes en zoompjes beter zichtbaar zijn. Op dit lapje zijn knoopjes genaaid op verschillende manieren en er zijn twee ophanglusjes gemaakt, ook op verschillende wijze!
In het blikje zit nog meer: wordt dus vervolgd!


Geen opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...