woensdag 31 december 2008

Mag ik mij even voorstellen?

"Hallo, ik ben Fiep, ik ben een border-collie en ik ga met de baas in de auto naar de schapen! De vrouw heeft het druk met andere dingen: top 2000 luisteren en de was opvouwen en haar zonden van het afgelopen jaar overdenken. Ik doe daar niet aan. Ik ga met de baas mee, jippiejee...! Wat we gaan doen? Het leukste wat er is: schapendrijven! De baas heeft een fluitje en als de baas mij een commando geeft weet ik precies wat ik moet doen: links-om naar de schapen toe, rechts-om  naar de schapen toe, af gaan, rustig aan doen of bij de baas komen. Ik kan de schapen bij de baas brengen, de schapen door een poortje laten lopen, en ik kan zorgen dat de schapen allemaal een bepaalde kant uit lopen...

Kijk hier heeft de baas de auto geparkeerd aan de rand van het weiland. We gaan beginnen!

Dit zijn de schapen van de baas. Het zijn drentse heideschapen. En die in het midden met die mooie gekrulde hoorns is de ram. Als je trouwens goed kijkt zie je mijn oortjes, boven de kop van de ram... Hij is de enige man in de kudde, als er meer rammen zouden zijn, gaat ie vechten!  Ik lig plat op mijn buik te wachten tot de baas mij commando's geeft. Soms ben ik ongeduldig, dan begin ik helemaal te trillen en kruip ik stiekem steeds een beetje dichterbij...

De schapen hebben mooie vachten, het is bij drentse heideschapen net haar! En de schapen hebben veel verschillende kleuren koppen, mooi hè?  Dat heet: smodde, licht vos, donker vos, grappig hè?

Als ik het wil, lopen ze allemaal dezelde kant uit!

Als ik de schapen ga drijven lijkt het wel alsof ik kruip, daar kan ik niets aan doen, dat is nu eenmaal zo... Straks ga ik weer met de baas in de auto naar huis. ik ben lekker veel binnen bij de kachel, want ik ben bang voor vuurwerk. Als ze hard knallen loop ik weg, gelukkig vindt de baas mij altijd terug want ik loop meestal gewoon naar de schapen en ik weet zelf de weg daar heen, knap hè?"

Tot de volgende keer!    

Geen opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...